Een mooie website is pas het begin van online succes. Want met een mooie website ben je er nog niet. Het meest lastige deel moet nog komen; hoe krijg je dagelijks relevante en bezoekers op je website? Een vraag waar veel ondernemers mee worstelen. Het antwoord op die vraag is dat je aan de slag moet met online marketing.
Zoekmachine optimalisatie: meest duurzame vorm van online marketing
Er zijn verschillende vormen van online marketing die je kunt toepassen om bezoekers naar je website te halen. Denk aan adverteren op social media, email marketing of Google advertenties (Google Ads). Verschillende vormen van online marketing die heel effectief kunnen zijn. Maar die ook een nadeel hebben, deze vormen van online marketing zijn bepaald niet duurzaam te noemen. Als je vandaag stopt met Google ads of social media advertenties, heb je morgen geen klanten meer.
Bij zoekmachine optimalisatie (SEO) werkt dat anders. Met SEO investeer je in een solide basis van je website die gericht is op een optimale gebruikerservaring en het bieden van relevante en waardevolle content.
Zo werkt SEO
Bij SEO gaat het erom dat je een website dusdanig optimaliseert dat deze door Google hoog in de organische zoekresultaten van Google wordt geplaatst. Optimaliseren doe je aan de hand van 3 belangrijke factoren: content, techniek en autoriteit.
Content is één van de belangrijkste factoren binnen SEO. Het gaat er hierbij om dat je waardevolle en relevante content aanbied op je website. Je start met zoekwoorden onderzoek om er achter te komen hoe een doelgroep in Google zoekt naar een bepaald onderwerp. Zodra je die zoektermen weet, kun je starten met het schrijven van goede en relevante teksten waarin je die zoektermen kunt verwerken.
Bij techniek is het belangrijk dat alles op de website goed werkt. Dat de website snel is en dat je gebruik maakt van een goede en duidelijke menu-structuur. Tot slot is ook autoriteit van belang. De autoriteit van een website wordt mede bepaald door het aantal inkomende links, ook wel backlinks genoemd. Google ziet iedere inkomende link als een aanbeveling, meer aanbevelingen betekend meer autoriteit. Het verzamelen van backlinks noemen we ook wel linkbuilding. Dit is een complex proces waarbij we aanraden om een SEO specialist in te schakelen.
